Mobile Menu

5. Najpopularniejsze i najlepsze narzędzia marketingowe

Najskuteczniejsze – pozycjonowanie.

Na początku jedno słowo wyjaśnienia, które od razu da Ci odpowiedź dlaczego to właśnie pozycjonowanie wszyscy (również właściciele sklepów internetowych) uważają, za najskuteczniejsze narzędzie marketingowe.

Jakość ruchu jest wprost proporcjonalna do trudności jego wygenerowania

Tłumacząc, im łatwiej pozyskać dany ruch, tym gorsze efekty on przyniesie. Oczywiście nadal może być opłacalny, ale w większości przypadków będzie mniej skuteczny od tego generowanego z dużymi trudnościami. Kampanie reklamowe możesz stworzyć w przeciągu kilku godzin, wpłacić pieniądze i już cieszyć się z pierwszych odwiedzin. Na efekty pozycjonowania będziesz musiał poczekać, często bardzo długo. Co więcej, świeżo otwarty sklep bez kompletnej oferty może wpłacić wyższy budżet i wyprzedzić Cię w walce o reklamę. Przy pozycjonowaniu bogactwo asortymentu, dbałość o stronę, jakość ruchu i staż odgrywają istotną rolę. Dlatego tysiące właścicieli sklepów inwestują znaczące budżety w pozycjonowanie, mimo że nie dla wszystkich jest miejsce w TOP10.

SEO

Samo pozycjonowanie składa się z dwóch głównych dróg. Pierwsza (i obecnie ważniejsza) to praca nad samą stroną – unikalne treści, zgodność kodu z zaleceniami Google’a, poprawna budowa. Są to kwestie, które wprowadzić łatwiej znając wskazówki dla webmasterów i nabywając konieczne doświadczenie. Druga część to zdobywanie linków do strony. Parę lat temu była to zdecydowanie łatwiejsza część usługi wymagająca jedynie instalacji odpowiedniego programu i „zaspamowania” internetu. Dziś jest to żmudna i czasochłonna praca nad zdobywaniem pojedynczych, bardzo wartościowych i naturalnych linków. Jednak jest to praca, która potrafi wybudować trwały efekt dający Ci co miesiąc setki zamówień i tysiące złotych obrotu.

Planując swoje działania marketingowe pamiętaj o ważnej rzeczy. Pozycjonowanie to jedyne narzędzie, którego nie możesz zrealizować samodzielnie. Dzisiejsza praca nad tą usługą to codzienne śledzenie nowinek optymalizacyjnych i długie godziny zdobywania wartościowych odnośników do strony. Zdecydowanie lepiej powierzyć to narzędzie sprawdzonej agencji SEO. Zwłaszcza, że w wielu przypadkach (a na bieżąco obserwuje ponad 200 polskich sklepów w Google Analytics) ruch i sprzedaż z tego źródła stanowią powyżej 40-50% całości.

Najszybsze – kampanie reklamowe.

Kolejne narzędzie, które posiada jedną niepodważalną przewagę nad pozycjonowaniem – nie musisz czekać tygodni lub miesięcy na wygenerowanie ruchu. Proces ten zajmuje kilka godzin! Wystarczy stworzenie odpowiedniej kampanii, wpłacenie budżetu i już zaczynasz kupować ruch powiązany tematycznie z Twoją witryną. Kampanie płatne za kliknięcia (CPC) stają się coraz częściej nieodłącznym elementem prowadzenia sprzedaży w internecie. Na szczęście dla wszystkich klientów, narzędzie to staje się również coraz bardziej elastyczne. Już dziś możemy odnotować kilka różnych rodzajów takich kampanii opartych o mechanizmy reklamowe Google’a lub Facebooka:

  1. Reklama tekstowa AdWords – oparta o system reklamowy Google’a pojawia się w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy. Najstarsza i najpopularniejsza forma reklamy, która jednak spisuje się coraz gorzej. Bardzo duża popularność i nacisk marketingowy na korzystanie z tej formy powoduje, że stawki reklamowe często przekraczają próg opłacalności. Nie oznacza to jednak, że forma ta nie potrafi być opłacalna! Potrafi!
  2. Reklama remarketingowa – tzw. śledzenie w internecie. Działa to w bardzo sprytny sposób – jeżeli ktoś pojawi się na Twojej stronie i nie dokona zakupu, zostanie zapisany na liście remarketingowej, dzięki czemu będziesz mógł „śledzić” go w internecie wyświetlając swoje banery reklamowe. Daje Ci to niesamowite narzędzie, które pozwoli Ci np. wyświetlić kod rabatowy każdemu, kto wsadził jakiekolwiek produkty do koszyka, lecz ostatecznie nie zdecydował się zrealizować zamówienia.
  3. Reklama graficzna (GDN) – archaiczny i coraz słabszy sprzedażowo sposób promowania marki. Polega na wyświetlaniu banerów reklamowych niezdefiniowanym odbiorcom na zewnętrznych stronach internetowych wpiętych w system reklamowy Google’a. Narzędzie to ma jednak swoje zalety stricte wizerunkowe. Pozwala nawet niewielkim kosztem wygenerować bardzo duże liczby wyświetleń reklamy (a co za tym idzie wyświetleniem np. logotypu Twojego brandu).
  4. Reklama Google Zakupy (PLA) – najnowsze i bardzo skuteczne narzędzie dedykowane sklepom internetowym. W wynikach wyszukiwania (np. na nazwę konkretnego produktu) może pojawić się Twoja reklama graficzna prezentująca zdjęcie produktu, jego cenę i dostępność. Narzędzie to jest zdecydowanie tańsze od reklamy tekstowej i często o wiele bardziej skuteczne, bo kieruje na stronę konkretnego produktu, a nie np. na stronę główną lub stronę kategorii.
  5. Reklama na Facebooku – kolejne tanie narzędzie, które w niektórych branżach spisuje się rewelacyjnie. Wykorzystując niesamowite zalety dopasowań na Facebooku (płeć, wiek, zainteresowania itp.) możemy wyświetlić Twoją reklamę dokładnie określonej grupie użytkowników.
  6. Video marketing – rozumiany poprzez reklamy systemu youtube. Często jest to ruchoma wersja reklamy graficznej zapewniająca wzrost rozpoznawalności, lecz nie przekładająca się w sposób bardzo wyraźny na sprzedaż bezpośrednią.

Jak widzisz rozwiązań jest bardzo dużo i trudno stworzyć „złotą zasadę” ich obsługi. Każde, nawet na wstępie, dopasować możemy do innej grupy odbiorców. Reklama graficzna niewątpliwie trafi do grupy „See”, Google Zakupy przy dobrze skonfigurowanej kampanii trafią do grupy „Do”. Powoduje to, że każdy komunikat reklamowy spełni inne oczekiwania. I dobrze!

Clear Strategy

Dzięki powyższym możliwością możesz zarówno budować wizerunek swojej firmy, promować konkretne promocje wybranym użytkownikom, czy pozyskiwać ruch zarówno pod kątem grupy docelowej jak i promowanych produktów. Co ważne, wszystkie te systemy reklamowe są bardzo intuicyjne w obsłudze (na podstawowym poziomie) i bez problemu, ucząc się na błędach i ryzykując niewielkie budżety, będziesz w stanie je samodzielnie przetestować.

Najgorętsze – media społecznościowe.

Narzędzie, które często mylnie nazywane jest kolejnym filarem sprzedaży. Niestety na to jeszcze za wcześnie, choć są wyjątki. Media społecznościowe nie mają na celu generowania bezpośredniej sprzedaży, a co więcej takie celu nigdy nie miały realizować. Promocja w social media to długofalowa polityka budowania własnego brandu, rozpoznawalności i tworzenie dodatkowego kanału komunikacji. Oczywiście sami obserwujemy przy niektórych klientach satysfakcjonujące wyniki sprzedaży, lecz potencjał tego narzędzia jest jeszcze daleko za pozycjonowaniem czy płatnym ruchem reklamowym.

BELGRADE - JUNE 13, 2014 Social media website logos Facebook, Twitter and other printed on paper

Jednak jak pamiętasz z tabeli przedstawiającej konwersje wspomagane, media społecznościowe posiadają bardzo wysoki współczynnik pokazujący moc wspierania sprzedaży. Zaangażowana i kreatywna promocja marki np. na Facebooku, Instagramie, czy Twitterze zaowocować może np. wzrostem sprzedaży z wejść bezpośrednich. Naszym celem jest m.in. utrwalenie marki Twojego sklepu wśród fanów i zakotwiczenie by zawsze gdy pomyślą o Twoim asortymencie wpisywali właśnie Twój adres www. To spowoduje, że Google Analytics nie odnotuje udziału Social Media w sprzedaży, ale na pewno finalnie odczujesz to pozytywnie w swojej kieszeni.
Nie każde narzędzie da się przeliczyć na zyski w pierwszym miesiącu działania. Są kroki, które wymagają miesięcy i lat. Jeżeli jesteś pewien, że za kilka lat nadal będziesz prowadził swój sklep internetowy – zainwestuj w budowanie marki. Jeśli póki co testujesz, czy ten biznes jest dla Ciebie – wstrzymaj się, szkoda Twoich pieniędzy i zaangażowania.

Education concept: Case Study with optical glass

Chciałbym Wam jednak pokazać bardzo ciekawy przykład jak można osiągnąć fenomalne wyniki ROI i generować spore obroty dzięki Facebookowi. W tym celu jednak chciałbym Was odesłać na naszego firmowego bloga i zachęcić do przeczytania case study stworzonego przez Jacka Basińskiego, a opisującego działania dla streetwearowego sklepu Bludshop.com: http://traffictrends.pl/case-study-bludshop-na-facebooku/

Pozostałe narzędzia.

Oczywiście powyższe trzy sposoby generowania ruchu nie wyczerpują tematu. Opisałem je szerzej ze względu na to, że w większości kampanie przygotowywane przeze mnie opierają się właśnie na tych narzędziach. Wykonawczo jako Traffic Trends nie zajmujemy się innymi usługami i to nie względu na ich brak skuteczności.
Porównywarki cen, e-mail marketing czy marketing szeptany mają swoje mocne i słabe strony. Potrafią spełnić funkcje jakich nie zrealizuje żadna z wyżej opisanych usług. Jednak wytrawny marketingowiec i tak zna je doskonale, a osobom wkraczający dopiero w świat e-marketingu gorąco polecam zacząć od tych rozwiązań, które poznaliście w poprzednich rozdziałach.

Obiecane słów kilka o kosztach.

Niestety jest to kolejna część kursu, w której muszę jak mantrę powtórzyć hasło: „nie ma reguły”. Z jednej strony czasem lepiej wydać 100 zł na marketing, niż nie wydawać nic. Z drugiej zaś, są takie usługi gdzie taka kwota nie zrobi żadnej różnicy i nie przyniesie sensownego rezultatu.

big pile of dollars

  1. pozycjonowanie – warto powierzyć zewnętrznej agencji specjalizującej się w obsłudze sklepów internetowych. Jeżeli chce ona właściwie zadbać o optymalizację Twojego sklepu, jego pozycjonowanie na frazy ogólne a także „długi ogon”, to musi poświęcić na Twój biznes odpowiednią liczbę godzin. W związku z tym pozycjonowanie nie może kosztować mniej niż 500-600 zł. W drugą stronę, istnieją tylko skrajne przypadki sklepów, które powinny płacić kwoty powyżej 5000 zł. Oferty na kilkanaście tysięcy złotych, o których słyszałem, to nic innego jak cwaniactwo agencji bazującej na prestiżowym, lecz niedouczonym w tym zakresie kliencie.
  2. kampanie reklamowe – jeżeli chcesz przetestować wszystkie narzędzia i zrobić to miarodajnie, to musisz przygotować budżet rzędu 2000-3000 zł. Kilkanaście kliknięć w reklamę nie da Ci żadnej odpowiedzi na pytania o jej skuteczność, dlatego warto wygenerować kilkaset wejść by móc ocenić jej przydatność.
  3. media społecznościowe – temat rzeka! Wszystko zależy od tego ile portali społecznościowych wybierzesz i jak bardzo sam zaangażujesz się w ich prowadzenie. Kilkaset złotych miesięcy pozwoli Ci już na pierwsze śmiałe kroki w tym zakresie, lecz jeśli chcesz od razu podbijać ten świat, przygotuj się na wydatek powyżej 2000-3000 zł miesięcznie.

Spis treści

© 2016 traffictrends.pl - profesjonalne pozycjonowanie sklepów internetowych