Nie jestem w stanie zliczyć ile razy trafiały na moje biurko zapytania, które zupełnie rozmijały się z celem marketingowym. Bardzo często (o ile nie najczęściej) trafiają się bardzo dokładnie zdefiniowane budżety oraz narzędzia marketingowe z jakich dana firma chce skorzystać. Bardzo rzadko za to zdarza się, by od razu ktoś miał zdefiniowany cel, a to właśnie on staje w centralnym punkcie każdej strategii marketingowej. Dziwi mnie to tym bardziej, że to właśnie określenie celu jest najprostszym zadaniem w strategicznym myśleniu o swoim marketingu.
„Chcę sprzedać w najbliższym miesiącu towar o wartości 10 tysięcy złotych”, „chcę w przeciągu dwóch lat zbudować brand”, „chcę w przeciągu 9 miesięcy podnieść liczbę wizyt na moim sklepie o 50%”, „chcę w tym kwartale zadbać o swoich stałych klientów”… Nic prostszego! O ile Twoim celem nie będzie „chcę by było lepiej” to już jesteś wygrany!
Cel marketingowy to nie środek
Celem samym w sobie nie może też być środek. Przeprowadzenie kampanii rozliczanej za klik, aktywizacja fanów w portalach społecznościowych czy poprawienie pozycji w darmowych wynikach wyszukiwania to tylko środki do celu. By odnaleźć swój cel marketingowy możesz wykorzystać sprawdzoną i skuteczną metodę planowania S.M.A.R.T.. Określ swój cel jako coś:
- prostego – w sensie zrozumiałego np. podniesienie sprzedaży, aktywności fanów, widoczności
- mierzalnego – nie „więcej”, „lepiej” i „szybciej”, tylko określ konkretne wskaźniki
- osiągalny
- istotny
- określony w czasie – nie „szybko”, tylko określ konkretną datę, zakres czasu
Jak określić cele strategii marketingowej?
By to określić nie potrzebujesz mojego wielkiego wsparcia. Przeprowadź proste ćwiczenie i zadaj sobie kilka pytań, które zdefiniują Twój cel:
- Co najbardziej hamuje rozwój Twojego biznesu?
- Czy masz środki, które pozwolą Ci ominąć tę przeszkodę?
- O ile chciałbyś poprawić przeszkadzający Ci współczynnik?
- Do kiedy chcesz to zrobić?
Prawidłowe odpowiedzi to np.:
- Niska sprzedaż.
- Tak, mam.
- Chciałbym zwiększyć sprzedaż dwukrotnie.
- W przeciągu pół roku.
I z tak zdefiniowanym celem marketingowym planuj swoje dalsze działania oraz szukaj narzędzi, które pozwolą ci go osiągnąć!
- Kiedy i dla kogo? - Strategia marketingowa dla sklepu cz. 1
- Cel podstawową komórką każdej strategii - Strategia marketingowa dla sklepu cz. 2
- Bez pieniędzy ani rusz - Strategia marketingowa dla sklepu cz. 3
- Dobór narzędzi marketingowych - Strategia marketingowa dla sklepu cz. 4
- Narzędzia marketingowe i działania reklamowe - Strategia marketingowa dla sklepu cz. 5
- Co dalej, czyli analityka, proces wyboru i dywersyfikacja - Strategia marketingowa dla sklepu cz. 6
Polecamy również kompleksowy poradnik dotyczący marketingu sklepu internetowego.