Cel marketingowy podstawową komórką każdej strategii - Strategia marketingowa dla sklepu cz. 2

Piotr Urbaniak

2017-10-30 | 3 min czytania

Nie jestem w stanie zliczyć ile razy trafiały na moje biurko zapytania, które zupełnie rozmijały się z celem marketingowym. Bardzo często (o ile nie najczęściej) trafiają się bardzo dokładnie zdefiniowane budżety oraz narzędzia marketingowe z jakich dana firma chce skorzystać. Bardzo rzadko za to zdarza się, by od razu ktoś miał zdefiniowany cel, a to właśnie on staje w centralnym punkcie każdej strategii marketingowej. Dziwi mnie to tym bardziej, że to właśnie określenie celu jest najprostszym zadaniem w strategicznym myśleniu o swoim marketingu.

„Chcę sprzedać w najbliższym miesiącu towar o wartości 10 tysięcy złotych”, „chcę w przeciągu dwóch lat zbudować brand”, „chcę w przeciągu 9 miesięcy podnieść liczbę wizyt na moim sklepie o 50%”, „chcę w tym kwartale zadbać o swoich stałych klientów”… Nic prostszego! O ile Twoim celem nie będzie „chcę by było lepiej” to już jesteś wygrany!

Cel marketingowy to nie środek

Celem samym w sobie nie może też być środek. Przeprowadzenie kampanii rozliczanej za klik, aktywizacja fanów w portalach społecznościowych czy poprawienie pozycji w darmowych wynikach wyszukiwania to tylko środki do celu. By odnaleźć swój cel marketingowy możesz wykorzystać sprawdzoną i skuteczną metodę planowania S.M.A.R.T.. Określ swój cel jako coś:

iStock_000019045835_Medium-226x300.jpg

  1. prostego – w sensie zrozumiałego np. podniesienie sprzedaży, aktywności fanów, widoczności
  2. mierzalnego – nie „więcej”, „lepiej” i „szybciej”, tylko określ konkretne wskaźniki
  3. osiągalny
  4. istotny
  5. określony w czasie – nie „szybko”, tylko określ konkretną datę, zakres czasu

Jak określić cele strategii marketingowej?

By to określić nie potrzebujesz mojego wielkiego wsparcia. Przeprowadź proste ćwiczenie i zadaj sobie kilka pytań, które zdefiniują Twój cel:

  1. Co najbardziej hamuje rozwój Twojego biznesu?
  2. Czy masz środki, które pozwolą Ci ominąć tę przeszkodę?
  3. O ile chciałbyś poprawić przeszkadzający Ci współczynnik?
  4. Do kiedy chcesz to zrobić?

Prawidłowe odpowiedzi to np.:

  1. Niska sprzedaż.
  2. Tak, mam.
  3. Chciałbym zwiększyć sprzedaż dwukrotnie.
  4. W przeciągu pół roku.

I z tak zdefiniowanym celem marketingowym planuj swoje dalsze działania oraz szukaj narzędzi, które pozwolą ci go osiągnąć!

Piotr Urbaniak

Członek Zarządu i Dyrektor Sprzedaży w Traffic Trends. Od początku istnienia agencji odpowiedzialny za planowanie działań reklamowych dla Klientów i ich bieżącą analizę, a także za obsługę wielu kluczowych Klientów. Dodatkowo i z zamiłowania trener marketingu internetowego.

Chcesz otrzymać bezpłatną strategię marketingową dla swojej firmy?

Napisz do nas!

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!