Każde pokolenie jest inne. Wychowywało się w innym świecie, wyznaje inne zasady i wartości, inaczej podchodzi do kwestii takich jak praca, rodzina czy pieniądze Zrozumienie różnic między poszczególnymi pokoleniami jest kluczowe, zwłaszcza dla osób, które odpowiedzialne są za projektowanie strategii marketingowych i komunikacyjnych.
W tym artykule bliżej przyglądamy się pokoleniom X, Y oraz Z. Ich charakterystyce, sposobom, w jakim podejmują decyzje zakupowe i kanałom, za pośrednictwem których warto docierać do przedstawicieli poszczególnych generacji.
SPIS TREŚCI:
Osoby urodzone w latach 1965-1980
W Polsce, pokolenie X stanowi około 25 proc. całej populacji i jest nieco mniejsze niż pokolenie Baby Boomers (osoby urodzone przed 1965 rokiem), ale również większe niż generacja Millenialsów. Z danych Eurostatu wynika, że w 2019 roku, przedstawiciele ‘Iksów’ w Polsce stanowili około 14 milionów osób.
Cechami charakterystycznymi dla generacji X są przede wszystkim pragmatyzm i realizm będące wynikiem doświadczeń, z którymi styczność mieli przedstawiciele tego pokolenia. Mowa tutaj przede wszystkim o transformacji ustrojowej w Polsce, ale również ogólnymi zmianami zachodzącymi w świecie.
Przedstawiciele tego pokolenia są zazwyczaj gorzej wykształceni niż młodsze pokolenia, ale posiadają znacznie więcej doświadczeń życiowych - związanych na przykład z pracą zawodową. Są uważani za bardziej zdystansowanych i powściągliwych niż pokolenie millenialsów, ale jednocześnie bardziej zaangażowanych w życie społeczne i polityczne.
Przedstawiciele pokolenia X cenią sobie stabilność i bezpieczeństwo, co odbija się zwłaszcza na ich karierach zawodowych. Wiele osób urodzonych w latach 60-tych i 70-tych może pochwalić się nawet kilkudziesięciu letnim stażem pracy w jednym tylko miejscu zatrudnienia. Co jest, trudne do wyobrażenia dla młodszych pokoleń. Mocno koncentrują się również na wartościach rodzinnych - dobro jej członków zajmuje wysoką pozycję w hierarchii priorytetów.
Przedstawiciele pokolenia X przez większość swojego dorosłego życia czerpali wiedzę i informacje głównie z tradycyjnych środków przekazu - takich jak telewizja, radio, czy prasa. Mimo że coraz mocniej zaznaczają swoją obecność w mediach społecznościowych i cyfrowym świecie, to kanały tradycyjne dalej stanowią główne media, z których korzystają.
Telewizja: badania wskazują, że telewizja jest nadal popularnym medium wśród pokolenia X. Stanowią oni około 25 proc. wszystkich oglądających telewizję. Wiele osób z tego pokolenia uważa telewizję za główne źródło rozrywki i informacji. Spędzają na jej oglądaniu relatywnie dużo czasu - średnio od 3.5 do nawet 4.5 godzin dziennie.
Radio: to medium, w którego odbiorze zdecydowaną przewagę mają przedstawiciele generacji X. Wiele osób słucha radia w samochodzie lub w domu, aby poznać aktualne wiadomości lub w celach stricte rozrywkowych. Ponad 77 proc. przedstawicieli tego pokolenia, deklaruje, że słucha radia codziennie. Średnio poświęcają na to blisko 5 godzin każdego dnia.
Prasa: obecni 40- i 50-latkowie chętnie sięgają po gazety i czasopisma. Statystycznie częściej robią to kobiety, głównie ze względu na dużą ilość kobiecych tytułów w sprzedaży. Warto również zwrócić uwagę na to, że większość osób z tego pokolenia uważa prasę za najbardziej opiniotwórcze źródło informacji.
Internet: mimo że przedstawiciele pokolenia X dorastali w czasach, gdy internet nie był powszechnie dostępny, dzisiaj wykazują coraz większą obecność w cyfrowym świecie. Według danych, aż 91 proc. osób z generacji X regularnie korzysta z internetu. Co ciekawe, tylko 17 proc. badanych zadeklarowało, że robi to wyłącznie na smartfonach - dużo częściej wybierają komputer lub laptop.
Media społecznościowe: króluje oczywiście Facebook, ale przedstawiciele pokolenia X chętnie korzystają również z takich platform jak LinkedIn i Twitter. Nie należy również zapominać o e-mailu. Stanowi on istotną platformę do komunikacji dla ‘Iksów’.
Programy lojalnościowe - pokolenie X wykazuje się większą lojalnością wobec marek niż ich młodsi koledzy i koleżanki.
Rabaty i kody promocyjne - dużo racjonalniej podchodzą również do swoich wydatków. Oferowane rabaty, promocje i wyprzedaże mogą być istotnym czynnikiem decydującym o podjęciu zakupie.
Kontakt za pośrednictwem e-maila - 72 proc. przedstawicieli generacji X deklaruje, że poczta mailowa jest najbardziej osobistym kanałem komunikacji.
Odpowiednie kanały komunikacji - przy tworzeniu strategii komunikacji z pokoleniem X, należy uwzględnić takie kanały dotarcia jak telewizja, radio, czy prasa.
Zaufanie - ze względu na większe doświadczenie życiowe generacji X, jego przedstawiciele chętnie stawiają na marki, którym ufają. Warto publikować więc referencje, opinie zadowolonych klientów i case study, aby potwierdzić swoją wiarygodność.
Osoby urodzone w latach 1981-1996
Generacja, którą każda marka chce przyciągnąć. Nie ma w tym przypadku. Milenialsi są największym żyjącym pokoleniem na świecie. Urodzeni w czasach dynamicznego rozwoju nowych technologii są z nią dobrze obyci i stanowią główną siłę nabywczą internetu.
Badania wykazują również, że Millenialsi to najbardziej wykształcone pokolenie w historii - znaczący odsetek osób urodzonych w latach 80- i 90-tych posiada dyplom ukończenia uczelni wyższej.
Jako generacja, która wychowała się w czasach, gdy technologia była już integralną częścią ich codziennego życia, są z nią dobrze obyci. Są również bardziej skłonni do korzystania z urządzeń mobilnych i mediów społecznościowych w celu zaspokojenia swoich potrzeb informacyjnych oraz komunikacyjnych, ograniczając jednocześnie korzystanie z telewizji.
Wykazują się również większą mobilnością. Częściej zmieniają pracę (nie tylko ze względów finansowych), a także miejsce zamieszkania niż pokolenie X. Jednocześnie są pokoleniem świadomym finansowo. Część millenialsów na własnej skórze odczuła skutki kryzysu z 2008 roku, dlatego do wydatków podchodzą racjonalnie, starając się także odkładać na przyszłość.
Milenialsi to grupa konsumentów, która znaczną część dnia spędza w internecie. Chętnie korzystają z mediów społecznościowych, stanowiących nie tylko źródło rozrywki, ale również kanał dotarcia do aktualnych informacji ze świata.
Media społecznościowe - milenialsi najczęściej wybierają YouTube, Facebook i Instagram, spędzając w nich około 3 godziny dziennie. Wykazują duży poziom zaufania wobec publikowanych tam treści, rzadko weryfikując wiarygodność publikowanych tam informacji. Bardzo chętnie wchodzą w interakcje z markami (82 proc.) za pomocą mediów społecznościowych.
E-commerce - przedstawiciele pokolenia Y uwielbiają robić zakupy w internecie - robi tak ponad 75 proc. milenialsów. Według badań chętniej kupują oni nowe rzeczy online niż w sklepach stacjonarnych, zwracając uwagę przede wszystkim na wygodę i dostępność tego kanału dystrybucji.
Telewizja - milenialsi mniej chętnie oglądają telewizje niż starsze pokolenia, ale dalej spędzają przed odbiornikami około dwóch godzin każdego dnia.
Aktywność w mediach społecznościowych - millenialsi są pokoleniem cyfrowym, dlatego ważne jest, aby mieć silną obecność w internecie i być aktywnym na różnych kanałach społecznościowych.
Wartościowe treści - pokolenie Y chętniej niż inne generacje dzieli się wartościowymi treściami z innymi, dlatego istotne jest, aby publikować jakościowy content.
Personalizacja - przedstawiciele ‘Y’ cenią sobie poczucie indywidualnego traktowania. Dlatego tak ważne jest, aby dostosować swoją komunikację do indywidualnych potrzeb oraz preferencji odbiorców. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza przy kampaniach e-mail marketingowych. Nie wystarczy w nich jedynie wskazać imienia odbiorcy, ale warto również dopasować samą treść do problemów, wyzwań lub po prostu przyzwyczajeń zakupowych adresata.
Zaangażowanie - warto zachęcać pokolenie Y do aktywnego udziału w działaniach marki, na przykład poprzez zaproszenia do udziału w akcjach społecznych lub wspólnego tworzenia treści. Milenialsi chętnie angażują się w takie działania.
Transparentność i wiarygodność - milenialsi chętnie dzielą się opiniami na temat produktów i usług. Istotne jest więc, aby działać w sposób transparentny, etyczny i uczciwy, ponieważ w przeciwnym razie można narazić się na nieprzychylne oceny klientów.
Wartości - dla pokolenia Y cena nie jest najważniejszym kryterium wyboru. Chętnie sięgają oni po produkty marek, które wyznają podobne wartości, co oni sami.
Do millenialsów pomoże Ci dotrzeć reklama sklepu internetowego na Facebooku.
Osoby urodzone w latach 1997-2012
Przedstawiciele tego pokolenia często określani są jako cyfrowi tubylcy. Urodzeni po 1997 roku, całe swoje życie mają styczność z technologią, więc są prawdziwymi ekspertami w korzystaniu z urządzeń mobilnych i social mediów. Zawsze i wszędzie są online.
Ludzie z pokolenia Z są bardzo wymagającą grupą odbiorców - zwłaszcza jeśli chodzi o komunikację i interakcję z markami. Główny problem polega na tym, że większość marek do tej pory nie była w stanie zrozumieć ‘zetek’.
Generacja Z jest znana z tego, że jest bardziej związana ze swoimi telefonami niż jakimkolwiek innym urządzeniami. Raporty wskazują, że ponad połowa tego pokolenia spędza ponad 5 godzin dziennie na swoich smartfonach - zdecydowaną większość tego czasu spędzają w mediach społecznościowych i komunikatorach.
Badania wykazują, że pokolenie Z jest bardziej zaniepokojone kwestiami społecznymi, czy ekologicznymi niż poprzednie pokolenia. Są bardziej świadomi swojego wpływu na środowisko i tematy społeczne, co przekłada się na ich decyzje zakupowe - są bardziej zainteresowani zakupem produktów oraz usług od przedsiębiorstw, które działają w sposób odpowiedzialny społecznie i środowiskowo.
Pokolenie Z jest również bardziej zainteresowane zakupem produktów online niż starsze pokolenia. Badania wskazują, że ponad 60 proc. tego pokolenia dokonuje zakupów online co najmniej raz w miesiącu, a ponad połowa z nich uważa, że wygodniejsze jest robienie zakupów przez internet niż w sklepie stacjonarnym.
Media społecznościowe - młodzi ludzie najchętniej spędzają czas na Facebooku, Instagramie i Tik-Toku. Co ważne, wykazują również duże zaufanie wobec opublikowanym tam treścią.
YouTube - najważniejsze źródło informacji, rozrywki i wiedzy dla pokolenia Z.
Komunikatory - młodzi ludzie mniej korzystają z smsów, a częściej z komunikatorów jak WhatsApp, Messenger, czy Discord. To istotna informacja dla marketerów, ponieważ na części z tych aplikacji (np. w Messengerze) możliwe jest wyświetlanie płatnych reklam.
Influencerzy - przedstawiciele pokolenia Z obserwują średnio 13 influencerów, głównie z obszarów rozrywki, stylu życia, mody, sportu czy gier. W wielu przypadkach uznają ich jako liderów opinii w danej tematyce.
Gaming - pokolenie Z jest bardzo związane z grami i e-sportem, dlatego warto rozważyć działania związane z gamingiem, aby dotrzeć do jego przedstawicieli.
Treści video - firmy mają tylko kilkanaście sekund, aby przyciągnąć uwagę odbiorców z pokolenia Z. Łatwiej będzie to zrobić z pomocą materiałów video, najlepiej w krótkich formatach.
Tik-Tok i Instagram - materiały video doskonale sprawdzają się na tych dwóch platformach. Warto się na nich skupić w swojej strategii, ponieważ to na Tik-Toku i Instagramie młodzi ludzie wykazują największe zaangażowanie.
Mobile friendly - pokolenie Z większość swojego dnia spędza ze smartfonem w ręce. Z jego pomocą szukają informacji i dokonują zakupów. Niezbędne jest więc, aby strona internetowa, portal, czy sklep były dopasowane do wymagań smartfonów. Wystarczy, że strona będzie wczytywać się kilka sekund, a użytkownik z pokolenia Z nie będzie chciał z niej korzystać.
Współpraca z influencerami - współpraca z ulubionymi influencerami jest ważna dla pokolenia Z, ponieważ są oni bardzo związani z platformami społecznościowymi i obserwowanymi tak użytkownikami. Influencer marketing pozwala na dotarcie do ich społeczności i zbudowanie zaufania do marki.
Odpowiedzialność społeczna i ekologiczna - pokolenie Z jest bardzo zaangażowane w kwestie społeczne i ekologiczne, dlatego ważne jest, aby pokazywać, że marka jest odpowiedzialna w tych kwestiach. Można to zrobić poprzez działania CSR (Corporate Social Responsibility), takie jak wspieranie organizacji non-profit, działania proekologiczne i uczciwe praktyki biznesowe.
Realizacja skutecznych kampanii reklamowych wymaga zrozumienia kluczowych wartości, używanego języka oraz platform, na których są aktywni jego przedstawiciele każdego pokolenia. Tylko w ten sposób zrozumiemy, jak można się z nimi komunikować.
Zobacz również: jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157
Poradniki, aktualności, i narzędzia e-commerce